fbpx

Důležitý článek pro všechny jezdce, kteří…

…někdy prožili strach. Nemyslím teď nutně strach z jízdy. Strach má mnoho podob a je pramenem všeho špatného, co kdy jezdec prožil. Snad každý se někdy se strachem setkal a tohle setkání nyní jezdce může doprovázet, aniž by si toho byl vědom. Napíši zde pár bodů o strachu a pak také o tom, co je jeho opak a jak začít tvořit něco krásnějšího.

Všechny špatné emoce jsou většinou propojeny se strachem.

Př.: Pocit nedostatečnosti = strach z toho, že jezdec není dost dobrý = konflikty s koněm = pocity napětí = neporozumění s koněm = ztráta motivace

Ať už jde v jezdectví o jakýkoliv problém, jeho pramenem většinou bývá strach. Je třeba si uvědomit, že vše špatné pramení ze strachu a vše dobré pramení z lásky, která je opakem strachu. Existuje tedy jednoduchá rovnice. Chceme-li se posunout od špatného k dobrému, je třeba se posunout od strachu k lásce. Bojíme-li se, nemůžeme nikdy prožívat lásku, a naopak, pokud prožíváme lásku, vytratí se strach. (Pokud máte strach spojený s láskou, tak to není opravdová láska, protože opravdová láska nikdy nemůže být doprovázena strachem).

A jak to souvisí s jezdectvím?

Níže uvedu pouze stručně dva příklady.

  1. Má-li jezdec strach z neúspěchu= nízké sebevědomí, které se mnohdy může schovávat za nezdravě vysoké sebevědomí = strach z toho, že ho někdo odsoudí = neláska k sobě samému V tomto případě jezdec nemá rád sám sebe, chybí mu láska k sobě, tudíž prožívá strach, ač o tom možná neví. V JEZDECTVÍ pak nastává problém: a) špatná komunikace s koněm b) nezdravé hranice – Kůň na jezdce tak trochu kašle nebo se ho naopak bojí.
  2. Má-li jezdec špatnou zkušenost(pád)=strach o své tělo=mnohdy i podvědomý strach. Lásku zde zastíňuje strach o život. V JEZDECTVÍ pak v tomto případě nastává problém s důvěrou ke koni a tedy problémy v sedu jezdce a) blokace těla b) zatuhlost c) přílišné tahání za otěž. Má-li jezdec strach o své tělo, lze ho redukovat právě pomocí budování lásky a důvěry ke koni. Jakmile se jezdec v blízkosti koně a na jeho hřbetě nebude cítit v ohrožení, začne ustupovat i strach jezdce o jeho tělo.

Ať už se u jezdce objeví pocity nedostatečnosti, pocity nezdaru, nervozita, agrese, nejistota, ztráta motivace…

…tohle všechno pramení z NeLásky. Ano, zní to jako velké klišé, ale:

1. Pokud se jezdec začne mít VÍCE RÁD, nebude už potřebovat uznání druhých, vytratí se tak porovnávání a snaha druhým dokazovat, tudíž se ztratí nízké sebevědomí, pocity viny a nedostatečnosti či vztek. V tomto případě kůň začne jezdci více věřit a celková spolupráce se zlepší, aniž by k tomu jezdec potřeboval denní lekce od trenéra.

2. Pokud jezdec po úrazu začne pracovat se svým tělem a tělem koně, bude se ho učit vnímat, začne ho MÍT RÁD a naučí se mu rozumět (tělu i koni), tak se zatuhlosti, tahání za otěž a blokace těla postupně vytratí.

Velmi stručně popsáno, ale podstatou tohoto článku je… a teď trošku humorně shrnuto: Více lásky=méně strachu. Méně strachu=více lásky. Více lásky=méně problémů:)

A jestli vám přece jen stále vaše mysl chce namlouvat, že máte problémy, existuje na to jedna jednoduchá pomůcka. – Představte si, že byste zítra měli umřít (už by to bylo dané a vy to nijak nemohli ovlivnit). Jak byste prožili dnešní den, pokud by měl být posledním? Věřím, že vše, co nyní považujete za problém, by náhle z vaší hlavy zmizelo a vy jste si přítomnost vašeho koně a jízdu užili s absolutní láskou…

Hana Doupovcová
Je autorkou knih, certifikovanou koučkou a aktivní jezdkyní. Ve světě jezdectví se pohybuje dvacet let a své zkušenosti sdílí s ostatními jezdci prostřednictvím přednášek, knih, online konzultací a osobních jezdeckých lekcí. V oblasti jezdeckého sportu se ji stala blízkou drezurní disciplína, kterou později začala rozvíjet o hlubší komunikaci s koněm a ježdění bez udidla. Tvrdí, že jezdecký talent se skrývá v každém jezdci, jen je třeba ho u něj správně rozvinout. E-KNIHA - Vnitřní síla jezdce>> KNIHA Cesta jezdce>> E-kniha Jak si na koni poradit v krizových situacích a naučit se jezdit bezpečně>>

Nová Facebook stránka:

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.