Jak zvládnout závody bez trémy?

Sice už máme pomalu po sezóně, ale spousta z nás si zpětně uvědomuje, jak nám tréma opět letos zbytečně narušila průběh závodů. Kdybychom bývali zajeli soutěž tak jak to umíme doma a bez trémy, jistě bychom byli mnohem spokojenější a krom toho by se nejspíš v soutěži dostavil i lepší výsledek.

Nejde však o výsledek, ale především o náš pocit a tím pádem i naše působení na koně v průběhu soutěže. A pokud se cítíme nervózní, kůň to samozřejmě pozná.

(Pozor!V nízké míře je tréma pro výkon pozitivní. O tom se tu ale rozepisovat nebudeme. Trémou v článku myslíme její negativní stranu a obtěžující projevy)

Jasně si vzpomínám na své začátky a první výjezdy na závody. Byla jsem odhodlaným jezdcem a závodit jsem za každou cenu chtěla, i když pocity spojené s výjezdem byly téměř nesnesitelné. Den před výjezdem jsem se cítila nervózní a v noci jsem oči nezamhouřila, ráno se nebyla schopná najíst a pak hurá jít podat výkon, který se jistě celým tímto procesem snížil.

Mnohokrát mě napadalo, proč vlastně chci na ty závody jet, když mi to akorát způsobuje problémy a špatné pocity, ale nemohla jsem si pomoct, prostě jsem chtěla a ta představa, že to vzdám, pro mě nejspíš byla mnohem horší než překonat pocity trémy.

V čem jsem však měla výhodu bylo to, že jsem trému pociťovala většinou jen před závodem a okamžikem, kdy jsem se vyhoupla do sedla zmizela.

Jak je to možné? Kam se najednou ta tréma poděla? Byla pryč a víte proč?

Mým vyhoupnutím se do sedla nastala naprostá soustředěnost nad vykonávanou činností.

Dostala jsem se do tak zvaného stavu flow, což znamená, že vás daná činnost natolik pohltí, že ji prožíváte naplno, aniž byste přemýšleli nad tím, zda vás někdo pozoruje, posuzuje, či jestli se náhodou něco nepokazí.

Vaše pozornost v tomto stavu směřuje plně k tomu, co zrovna děláte a co je nejdůležitější, tenhle stav utlumí vaše nevhodné myšlenky a napomáhá odjet soutěž bez jakýchkoliv pochybností. Nemůže se tedy stát, že byste pociťovali trému.

Odborníci flow popisují jako ponoření se do určité činnosti tak, že nic jiného se vám v průběhu vykonávání činnosti nezdá důležité.  Flow samozřejmě znají všichni úspěšní sportovci.

Každý z nás je schopný se během soutěže do tohoto stavu naprosto soustředěné motivace dostat, někdo přirozeně a pro někoho to chce trochu práce na sobě a cvičení koncentrace.

 

Čemu se při závodech vyhnout?

Ve stavu flow vás rozhodně nenapadne něco ve smyslu: ,,co když to teď pokazím?“

… ano, nebudu lhát, ne vždy se mi podařilo takto soustředěně odjet soutěž a párkrát, především když jsem se závoděním začínala, mě i tohle napadlo, a víte co se stalo?…. samozřejmě, že jsem to pokazila…

 

Stejně tak jako když jsem se začala během soutěže hodnotit a říkat si: .. No bezva, dnes to jde skvěle, ale teď to hlavně nepokazit… a šup…. Pokazila jsem…. jedna naprosto zbytečná myšlenka a moje soustředěnost byla ta tam.

Pokud příliš nad průběhem závodů přemýšlíte, do stavu flow se nedostanete.

 

Co nám brání ve stavu flow?

Tréma, strach, nízké sebevědomí, nevhodné myšlenky…

Tréma nevzniká jen tak z ničeho nic, trému způsobuje strach a pocit strachu zapříčiňují špatné myšlenky. Jedno s druhým souvisí a vaším cílem ve zvládnutí trémy by mělo být především zdravě si zvýšit sebevědomí, odbourat špatné myšlenky, následně strach, tím se zbavit trémy a tak zvýšit pravděpodobnost odjet soutěž ve stavu flow.

Dobří sportovci, ať už soutěží v čemkoliv, si před soutěží dělají mentální trénink a během soutěže se například při sjezdu na lyžích dostanou do stavu flow a myšlení používají pouze pro svůj prospěch.

Používat myšlení pro svůj prospěch znamená například vytvořit si určitou představu, která pomáhá k lepšímu provedení dané činnosti.

O tom ale více třeba v příštím článku nebo prostřednictvím otázek ve facebook skupině ZDE.

Jak se vypořádat s trémou před závody?

Až budete vyjíždět na závody a přistihnete se, že máte předzávodní trému, zjistěte, která myšlenka tento pocit přivolala a až to zjistíte, tak si ji napište. Jde pouze o cvičení umět si hlídat myšlenky jako zmiňuji v ebooku Dnes sebereflexe, zítra lepším jezdcem. 

Pokud se vám podaří odhalit myšlenku, která vám škodí (což mnohdy není jednoduché, jelikož se s myšlenkou ztotožňujeme), nahraďte ji jinou, prospěšnou myšlenkou, která ve vás vyvolá pozitivní pocity.

 Například vás napadne: ,,Jejda, bude tam určitě spousta dobrý jezdců a já se tam ztrapním, pokazím to, co když se kůň splaší atd…. Tohle zkuste nahradit a říct si: ,,Však i kdyby se nám to nepodařilo, není to žádná tragedie, budu rád(a), že jsme to aspoň zkusili a těším se z toho, že se závodů můžu zúčastnit, ať už to dopadne jakkoliv.

Zní to možná divně a poněkud jednoduše, ale hlídat si myšlenky a pouštět si k sobě namísto negativních spíše ty pozitivní už tak jednoduché není. O tom se můžete dočíst v ebooku, který naleznete ZDE.

Vaším heslem před závody by mělo být: Mám natrénováno, tak teď už to nechám být a uvidíme co se stane. To znamená: ,,Už nad tím co by se mohlo nebo nemohlo stát nepřemýšlejte, nachystejte se a v klidu vyjeďte!“ Čím častěji budete vyjíždět, tím menší tréma bude, jelikož trému mnohdy způsobují i nové situace, které zažíváme poprvé.

 

Souhrn kroků vedoucí k odbourání trémy před a během závodů:

1. Vykašlete se na to, co si kdo o vás řekne a neberte soutěž příliš vážně

2. Uvědomte si, že když závody pokazíte, neznamená to konec světa, ale poučení, díky kterému máte možnost příště zajet líp.

3. Zvyšte si zdravě sebevědomí. Pokud jste opravdu pilně trénovali a zvládáte úkoly, které vás na závodech čekají plnit i doma, a zároveň vám výjezd doporučil i trenér, nemáte se čeho obávat. Zdravé sebevědomí vám na závodech jedině pomůže.

3. Nenechte si průběh soutěže otrávit myšlenkami, jeďte soustředěně, nevnímejte okolní lidi, ale komunikujte s koněm. (Jak pak má chudák kůň vědět co má dělat, když místo toho, abyste mu soustředěně dávali najevo co od něj vyžadujete, koukáte do okolí, jestli se na vás náhodou nedívá Jarda a vedle něho ještě i Pepan.:)

4. Naučte se sebereflexi (Více o sebereflexi v eBooku ZDE). Dávejte si pozor, na co myslíte před soutěží i během soutěže. Jedna špatná myšlenka vám může před závodem způsobit špatné pocity a během soutěže může jedna špatná myšlenka zmást koně, … takovou ty myšlenky mají moc!

5. Dělejte si před soutěží mentální trénink a vymyslete si pomůcku v podobě představy, která vám pomůže k lepší komunikaci s koněm, a tedy i k lepšímu průběhu soutěže.

6. Jezděte ve stavu flow, ocení to i váš kůň, který vám díky tomuto stavu lépe porozumí.

 

Přeji hodně zdaru v odbourání trémy a případné otázky k tématu (například jak dělat mentální trénink nebo jak se dostat do stavu flow), budou zodpovězeny v naší nové facebook skupině, kam jsou samozřejmě všichni čtenáři zváni. ZDE

 

Hanka Doupovcová
Je certifikovaný kouč a autorka eBooku Dnes sebereflexe, zítra lepším jezdcem>> Od dětství se téměř denně pohybuje ve světě koní, zabývá se sebereflexí, kterou mimo jiné uplatňuje i ve vztahu ke koni a v jezdeckých dovednostech. Tuto zkušenost ráda sdílí s těmi, kteří mají zájem se v jezdectví zlepšovat a pracovat s koněm na vzájemném porozumění. Více informací zjistíte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.